dimarts, 11 d’octubre del 2011

WESTERN UNION

Fa poc vaig vendre un lot de còmics a un colombià i ell va pagar-me a través Western Union, que és una companyia que s'encarrega d'enviar diners a arreu del món. Mai havia fet servir aquest sistema abans, i primer vaig consultar la seva pàgina web. A Cassà hi ha tres operadors, tots tres a diferents locutoris del poble. Vaig anar al que tenia més a prop de casa i va resultar que estava tancat. El segon era més lluny i vaig haver d'agafar el cotxe. Era obert, però ja no operaven amb Western Union. El lloc -també venien fruita i conserves- era ple d'africans que em miraven, encuriosits. Finalment vaig anar al tercer punt, i allà sí que va haver-hi sort. El senegalès que se n'encarregava es va mostrar molt sorprès de que volgués recollir diners en comptes d'enviar-los: sembla ser que la pràctica usual és exactament la contrària. Tan sorprès estava que ni tan sols tenia els diners (la quantitat era petita, uns cinquanta euros a tot estirar). Va preguntar-me quin número de client tenia i li vaig donar un paperet amb totes les dades. Després de vint minuts de cerca a la pàgina de l'entitat no va trobar res, i em va preguntar quants diners havia de donar-me exactament. Jo no ho sabia i ell em va dir que ho digués més o menys. "Uns cinquanta euros" vaig dir jo. Ell em va jurar que, si l'endemà tornava i li deia la quantitat exacta, me la donaria. Aparentment, sense que fes falta res més que la meva paraula. Ni codis, ni números, ni res. Entretant els clients -tret d'un grupet de l'Europa de l'Est, jo era l'únic blanc- em miraven com si fos un intrús. En certa manera, ho era.
L'endemà vaig anar a Correus a enviar un altre lot de còmics. Allà també operaven amb Western Union. Casualment tenia el codi a la butxaca. Els el vaig donar, van buscar-lo a l'ordinador, va sortir a la pantalla i em van pagar la quantitat exacta. Tot en menys de cinc minuts.
Aquesta història no té moralitat, ni pretén ser extrapolable enlloc. O sí. En tot cas, que cadascú pensi el que vulgui, i que tregui les conclusions que millor li semblin. Tot i així, segur que us equivocareu.